Doe langer met je fietsbanden

0

Goede fietsbanden zijn niet goedkoop. Maar ze zijn wel heel belangrijk voor het comfort én de veiligheid tijdens je fietstochten. Hoelang je met een fietsband doet, is moeilijk aan te geven. Dat is afhankelijk van de ondergrond, jouw gewicht, hoe goed je de banden onderhoudt en vooral… wat voor type band er op je fiets zit. Fabrikanten van fietsbanden moeten altijd compromissen sluiten. Een band mag niet te snel slijten, maar moet ook voldoende grip en lekbestendigheid bieden. Die zaken gaan eigenlijk niet samen. Superslijtvaste rubbercompounds hebben altijd minder grip. Hele zachte banden met heel veel grip slijten juist weer onder je kont vandaan. Een anti-leklaag zorgt voor meer rolweerstand. De bandenmakers zijn dus altijd op zoek naar een ideale mix van alle componenten. Daar heb je zelf weinig invloed op.

Levensduur fietsband

Toch kun je ook zelf veel doen om de levensduur van je fietsbanden te verlengen. Met deze tips doe je langer met een band, en blijf je veilig onderweg.

  1. Zorg voor de juiste bandenspanning. Banden met een te lage spanning slijten supersnel. Daarnaast fietst het niet lekker en heb je grotere kans op een stootlek. Zo noem je het als je een lekke band krijgt doordat  je tegen een randje oprijdt en je buitenband zover wordt ingedrukt dat deze de binnenband kapot tussen velg en buitenband.

    Uit de categorie nutteloze weetjes: Je binnenband heeft na een stootlek vaak twee sneetjes, van beide zijden van de velg. Het ziet er uit alsof er een slang in gebeten heeft, de Engelse naam van dit soort lekke banden is dan ook ‘Snakebite’.

    Aan de zijkant staat hoe hard je een band op moet pompen, dit is afhankelijk van de maat en het type, maar ligt meestal ergens tussen de 3 en 4,5 bar. Een goede fietspomp heeft een manometer die precies aangeeft hoeveel lucht er in je band zit.

  2. Check geregeld het loopvlak. Er kunnen steentjes, glasscherven of andere scherpe stukjes in zitten die, als je er mee doorrijdt, langzaam door de anti-lek laag heen geduwd worden. Als je er op tijd bij bent, kun je ze er met een pincet of kleine schroevendraaier meestal wel uit krijgen.
  3. Vervang je banden niet te vroeg. Een wat gladdere band is niet per definitie versleten. Zeker in de zomer, als het wegdek meestal droog is, kun je prima doorrijden op een band die minder profiel heeft. Vervangen doe je pas als de breakerlaag (anti-lek laag) tevoorschijn komt. De blauwe plekken op de foto hiernaast (fotocredit: Schwalbe). Regelmatig checken dus!
  4. De achterband slijt veel sneller dan de voorband. Door halverwege de levensduur van de achterband (je ziet dat deze gladder wordt en soms zelf een beetje vierkant) deze te wisselen met je voorband kun je langer doen met je banden. Want de buitenste laag van je band is meestal slijtvaster dan de laag die er onder zit.
Rate this post
Deel.

Over de auteur

Geef je reactie